2. Sosiaalisen median ilmiöt

Aloitamme verkkokurssin Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen johdolla ottamalla pintaraapaisun kurssin teemoihin.  Ensimmäisessä jaksossa pyrimme hahmottamaan kokonaiskuvan sosiaalisen median ilmiöistä sekä teknologian roolista ilmiöiden takana. Pohdimme, miten sosiaalista mediaa luetaan kriittisesti sekä millä tavoin internetin tuore ilmiö vaikuttaa yhteiskunnassamme.  

Enemmän kuin tuhat sanaa

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.  Kuvaaminen ja valokuvien jakaminen on suositumpaa kuin koskaan aikaisemmin. Esimerkiksi Facebookin tuottamien raporttien mukaan käyttäjät julkaisevat yhteensä yli 350 miljoonaa kuvaa päivässä. Kuvapalveluiden, kuten Facebookin ja Instagramin, suosion siivittämänä olemme oppineet tulkitsemaan hetkessä kymmenien kuvien merkityksiä – harvemmin kuitenkaan niihin tarkemmin pysähtyen. 

Facebookin uutisnäkymää selatessa tulee harvemmin ajatelleeksi, että sosiaalisessa mediassa kuvat saavat sisältönsä lisäksi myös muita merkityksiä. Kuvan yleisö, eli kenelle kuva jaetaan, saattaa vaikuttaa kuvan sisältöön, rajaukseen ja merkityksiin jo kuvanottohetkellä. Esimerkiksi juhlinnasta ottamasi kuva voi olla sisällöltään ja merkitykseltään täysin päinvastainen, jos kuvan yleisönä onkin perheen Whatsapp-ryhmä eikä Snapchatin ystävälista. 

Otamme kevyen aloituksen kuusiosaiseen videoluentosarjaan käymällä läpi arkisten kuvien merkityksiä sosiaalisessa mediassa. Käymme Riston vetämänä läpi, miten somessa julkaistuja kuvia tulisi analysoida sekä mitä some-kuvissa tulisi sisällön lisäksi ottaa huomioon. Katso Riston luennon kuva-analyysia käsittelevä intro-osuus alta. (Huom, video päättyy itsestään oikeassa kohdassa.)

Pikaohje sosiaalisen median kuva-analyysiin

  • Pura kuva ilmeisiin osiin.
  • Seulo erilleen faktat ja oma tulkinta.
  • Määrittele kuvaajan motivaatio.
  • Rajaa yleisö.

”Sosiaalisen median myötä pelkkä kuvan sisällön tutkiminen ei enää riitä. Kenelle me jaamme  vaikuttaa entistä enemmän kuvan merkitykseen jo kuvanottohetkellä.”  
– prof. Risto Sarvas

Kuvatehtävä

Tutkimusten mukaan nykyisestä informaatiostamme noin 80% on kuvallista. Sosiaalisen median myötä elämme entistä korostetummin jatkuvassa kuvavirrassa. Kuvat vaikuttavat tunteisiin, minäkuvaan sekä siihen, mitä ajattelemme toisista. 

Valitse Risto Sarvaksen osoittaman esimerkin mukaisesti sosiaalisesta mediasta kaksi arkista valokuvaa, jotka joko sinä tai ystäväsi on jakanut. Tutki kuvia huolellisesti ja kirjaa ylös ensireaktiosi. Tee noin kahden sivun mittainen kuva-analyysi, jossa seulot faktat ja tulkinnan toisistaan. Pohdi, miksi kuva on otettu ja kenelle se on jaettu. Miten sosiaalisen media on muuttanut tapaamme tulkita ja jakaa arkea?

Käytä apunasi Riston antamia ohjeita. Lisävinkkejä löydät alla olevan linkin takaa.