4. Filtterikuplia
ja algoritmeilla manipulointia

Pidätkö näkemästäsi? Peukuta ja kommentoi jotain positiivista. Algoritmit huolehtivat, että näet jatkossakin samankaltaista sisältöä. Sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ”ystäviemme” ympäröimänä. Jaamme samat mielipiteet ja mielenkiinnon kohteet. Luomme henkilökohtaista kuplaa, jossa törmäämme harvoin epämiellyttävään sisältöön, totuuskäsityksestämme poikkeaviin ajatuksiin.

Sosiaalinen media on jokaiselle käyttäjälle erilainen kokemustaivas. Somealustoilla algoritmit mittaavat käyttäjän reaktioita – tykkäyksiä, kommentteja ja selausnopeutta ­– ja suodattavat uutisnäkymän sisältöä käyttäjän arvoja ja asenteita vastaavaksi. Tehokkaan data-analyysin ansiosta epämukavalta tuntuvat julkaisut ja henkilöt tipahtavat pois uutisnäkymästä.

Ilmiön seurauksena ääripäät vahvistuvat. Kun kansalaiset eristäytyvät perinteistä printtimedia-aikaa huomattavasti jyrkemmin eri kulttuurisiin ja ideologisiin totuuskäsityksiin, syntyy ihmisille toisistaan poikkeavia totuuskäsityksiä, filtterikuplia (kts. jakso Sosiaalisen median ilmiöt). Internetin aikakaudella onkin syytä kysyä, perustuuko totuus enemmän tykkäyksien määrään vai katsojalukuihin?

Tässä jaksossa perehdymme tarkemmin näihin totuutta kopeloiviin kuplakylpyihin – ilmiöön, joka koskettaa meitä jokaista.

Mikä toimii?

Facebook valitsee tuhansien kilpailevien julkaisujen joukosta vain murto-osan tarkasteltavaksi omalle uutisnäkymällesi. Tärkein yksittäinen tekijä kilpailussa sinun huomiostasi on julkaisujen keräämä sitoutuminen (engagement). Sosiaalisessa mediassa sitoutumisella tarkoitetaan kaikkea julkaisun näkyvyyttä vahvistavaa toimintaa, kuten tykkäämistä, jakamista ja kommentointia. Sitoutumisarvolla (engagement rate) kuvataan, kuinka tiheästi ihmiset reagoivat yksittäisiin julkaisuihin. Mitä korkeampi sitoutumisarvo julkaisulla on, sitä todennäköisemmin se näkyy suuremmalle massalle käyttäjiä.

Esimerkiksi kun julkaiset kissakuvan Facebookissa, näkyy kuvasi aluksi vain noin 1-10 prosentille sivusi ystävälistasta. Jos ystäväsi kiinnostuvat kissakuvasta ja se kerää riittävästi sitoutumisia, kasvaa sen orgaaninen kattavuus (eli kuinka moni näkee kuvan) noin nelinkertaisesti. Jos kuva ei kerää lainkaan tykkäyksiä, jakoja tai kommentteja, tipahtavat kissat melko nopeasti pois kaikkien käyttäjien uutisnäkymästä. 

Videoluentomme ensimmäisessä osassa sosiaalisen mediaan liittyvän datan asiantuntija Steve El-Sharawy kertoo, minkälaiset julkaisut ovat keränneet eniten näkyvyyttä Facebookissa.

Lähde: EzyInsights

Mikä on algoritmi?

Algoritmi on yksityiskohtainen selitys tai ohje jonkin ongelman, prosessin tai tehtävän ratkaisemiseksi. Algoritmissa on oleellista, että sen toiminnot suoritetaan määrätyssä järjestyksessä. Algoritmi on alkujaan matematiikan käsite, mutta tänä päivänä se elää vahvasti myös ohjelmoinnissa sekä tietojenkäsittelytieteessä.

Algoritmin luomisella tarkoitetaan jonkin tehtävän tarkkojen toimintaohjeiden kuvaamista. Esimerkiksi ruokareseptien laatimista voidaan pitää eräänlaisen algoritmin luomisprosessina. Reseptin laatija kirjaa ylös tarvittavat ainesosat, määrät sekä valmistusjärjestyksen, minkä lopputuloksena syntyy toivottu makunautinto. Vastaavasti huonekalukauppiaat antavat tuotteidensa mukana usein kuvilla varustetun algoritmin, jonka avulla puisista osista pitäisi saada kasattua valmiita huonekaluja.

Katso alta, miten Facebook, Spotify ja Yle Areena käyttävät algoritmeja sisältöjensä suositteluun.

––

Lähde: Yle.fi [*]

Kahvikeskustelujen manipulointia

Sosiaalisen median algoritmit päättävät, mitä ja millä tavoin kulutat sen tarjoamia sisältöjä. Algoritmit tekevät jatkuvasti toimituksellisia valintoja ja päättävät, mistä keskustelemme kahvitauoilla, mitä ehkä ajattelemme politiikasta ja miten näemme maailmaa. Kuten yllä totesimme, sitoutuminen – tykkäykset, jaot, kommentit –  ovat sosiaalisen median valuuttaa, joilla ostetaan lisää näkyvyyttä. Näkyvyys tarkoittaa huomiota. Huomio tarjoaa vaikutusvaltaa. Manipuloimalla sosiaalisen median sisältöjä, eli filtterikuplia puhaltavia algoritmeja, on siis mahdollista vaikuttaa suurtenkin ihmismassojen ajatteluun. Kuten verkkokurssin ensimmäisessä jaksossa totesimme, käytetään sosiaalista mediaa jo enenemissä määrin poliittisessa kampanjoinnissa. Mutta mitä jos joku manipuloisi puolueettomina pitämiämme uutiskanavia?

Steve El-Sharawy kertoo videoluennon toisessa osassa mitä tapahtui, kun neutraalina pidetty uutiskanava USA Today alkoi manipuloimaan verkkojulkaisujensa näkyvyyttä. 

Facebook on päättänyt, millä tavoin kulutat sisältöjä.
Steve El-Sharawy
Sosiaalisen median asiantuntija

“ Pelottelu toimii erinomaisesti Facebookin algoritmin kanssa.”
– Steve El-Sharawy 

Menu